Nettverksseminar 2018
Nobels Fredssenter 17. september

NÅR ALGORITMENE TAR OVER MUSEET

 

PROGRAM: 

Foto: Johannes Granseth / Nobels Fredssenter
(Fra åpningen av utstillingen Omveier på Nobels Fredssenter i mars 2017)

11:30 – 12:30 Lunch


12:30 – 13:00

  • Velkommen ved Liv Tørres, direktør, Nobels Fredssenter
  • Åpningshilsen ved stortingspresident Tone Trøen
  • Introduksjon ved Liv Astrid Sverdrup, utstillingssjef, Nobel Fredssenter


13:00 – 13:45 H
va betyr digitaliseringen for samfunnet, demokratiet og ytringsfriheten?

Digitaliseringen av samfunnet fører til store endringer, hva har dette å si for samfunnet, demokratiet og ytringsfriheten? Hvilken rolle skal museene spille, som relevante samfunnsaktører, nå og i fremtiden? Skal museene være en del av utviklingen eller skal de kun kommentere den?

Foredrag ved Tore Tennøe- direktør, Teknologirådet.  

Q&A ledes av Ingvill Bryn Rambøl- informasjonssjef ved Nobels Fredssenter.


13:45 – 14:05 
Kaffepause

 
14:05 - 14:50 Fremtidens publikumsopplevelser

I dag kommer publikum til museene for å bli inspirert, oppleve, lære og delta. Men trenger publikum egentlig museene i framtiden når teknologien kan løse alt dette samtidig? Blir publikum sine egne kuratorer og innholdsprodusenter? Hvilken rolle skal museet spille for fortsatt å være et aktuelt møtested?

Panelsamtale med:

Trine Wester- billedkunstner og førsteamanuensis ved Kunsthøgskolen i Oslo. 

Henrik Treimo- førstekonservator ved Teknisk Museum. 

Sindre Beyer - daglig leder og partner i TRY Råd.

Samtalen ledes av Liv Astrid Sverdrup, utstillingssjef, Nobels Fredssenter.


14:45 - 15:30 
Fremtidens formidling

Hvordan ser fremtidens formidling ut i museene og hvor mye er den avhengig av teknologien for å fange publikums interesse? Hva kjennetegner god digital formidling? Er virtuell og utvidet virkelighet, kunstig intelligens og spillbasert læring essensen i fremtidens formidling? Hva er det teknologi ikke kan løse? 

Presentasjoner ved:

Hanne-Mari Bennett– redaksjonssjef for Salaby, Gyldendal.

Hakeem Atif- Creative Technologist hos Exploratory Engineering og Telenor Design.

Innledning ved Toril Rokseth- skole- og formidlingssjef, Nobels Fredssenter.


15:30 - 15:50 
Kaffepause


15:50 - 16:35 
Fremtidsutsikt og digital innsikt. Store data, små museer.

Hvor langt kan man gå i å innhente informasjon om sine brukere eller for å nå ut med budskapene sine? Innsikt og algoritmer brukes for å nå målgruppene best mulig, men hvor skal grensen gå? Er det etisk betenkelig når man vet at liknende verktøyer er med på å undergrave demokratier? 

Foredrag ved Per Østergaard Jacobsen– gjestelektor,  Copenhagen Business School.

Presentasjon ved Birgitte Christensen - Digital Strategist, JCP Advertising.

Q&A ledes av Ingvill Bryn Rambøl, informasjonssjef, Nobels Fredssenter.


16:35 – 16:45 
Avslutning

 


PRAKTISK INFORMASJON

Når:17. september kl. 11.30 - 17.00

Hvor:Nobels Fredssenter, Rådhusplassen Oslo

Seminaravgift: Kr 300,- (inkludert lunsj)


Kontaktperson Nobels Fredssenter
 Utstillingssjef Liv Astrid Sverdrup
 las@nobelpeacecenter.org
 Telefon 47 03 90 51

  

 

 

OM FOREDRAGSHOLDERNE:

Tore Tennøe er utdannet historiker fra Universitetet i Oslo og London School of Economics og har vært direktør for Teknologirådet siden 2001. Teknologirådet er et uavhengig, offentlig organ som skal gi Stortinget og øvrige myndigheter nyskapende og begrunnede innspill om ny teknologi, og sette muligheter og utfordringer ved ny teknologi på dagsordenen. Tennøe har også vært forsker ved Senter for Teknologi, Innovasjon og Kultur ved Universitetet i Oslo. https://teknologiradet.no/

Trine Wester er billedkunstner og har jobbet lenge med digital teknologi, både tematisk og som verktøy i egne verk. I sitt kunstnerskap er hun opptatt av hvordan det digitale fyller stadig mer av vår tilværelse og hvordan det fysiske og digitale stadig smelter tettere sammen. Hun underviser også i digital fabrikasjonstekonologi ved Kunsthøgskolen i Oslo.www.trinewester.com

Henrik Treimo er førstekonservator ved Teknisk Museum og arbeider med prosjekter som handler om medisin, vitenskap og teknologi. Treimo har en doktorgrad i sosialantropologi fra Senter for teknologi, innovasjon og kultur og har arbeidet med flere store utstillinger som “Mind Gap” og “Ting – Teknologi og Demokrati”. Som kurator er Treimo særlig opptatt av å forene kunst, humaniora og vitenskap for å skape nye erfaringer og innsikt.

Sindre Beyer er daglig leder og partner i TRY Råd. I sitt arbeid med ulike bedrifter jobber Beyer med utfordringer, problemstillinger og muligheter tilknyttet digitalisering og raske teknologiske endringer. Han er engasjert i nye løsninger gjennom bruk av ny teknologi. Beyer har bakgrunn som rådgiver og kommunikasjonssjef ved Arbeiderpartiets hovedkontor (2003-2009) og som politisk rådgiver og statssekretær ved Statsministerens kontor (under Jens Stoltenberg) med bla kommunikasjon, pressearbeid og digital strategi som ansvar.

Liv Astrid Sverdrup er utdannet statsviter og har vært utstillingssjef ved Nobels Fredssenter siden senteret ble opprettet i 2005. Hun har ansvaret for senterets faste og skiftende utstillinger, herunder utstillingene; “Ytringsfrihet – hvor går grensen?” og “Be Democracy” om demokrati og sosiale medier, samt den årlige Fredsprisutstillingen. Sverdrup har tidligere arbeidet som forsker ved Fridtjof Nansens institutt og seniorrådgiver i Forsvarsdepartementet.

Hanne-Mari Bennett er redaksjonssjef for det digitale læringsuniverset Salaby, som er Norges største digitale læremiddel. I over ti år har Salaby formidlet fagkunnskap til barn i grunnskolen ved å bruke humor og varme og vektlegge mestringsfølelse hos barna.

Hakeem Atif er Creative Technologist hos Exploratory Engineering, en gruppe ingeniører som utvikler og tester nye løsninger for teknologisektoren i samarbeid med Telenor Design. Atif kaller seg “en tredjedel teknolog, en tredjedel designer og to tredjedeler nerd.”

Per Østergaard Jacobsen er en av Danmarks fremste eksperter på CRM, kunderelasjoner og kundeopplevelser. Han ergjestelektor ved Copenhagen Business School og har skrevet flere bøker, blant annet «Digital Customer Experience: Kompetencer, innovasjon og kundeindsigt er vejen til bedre digitale kundeoplevelser» og «Distrupt dit Mindset og få succes med Big Data».

Birgitte Christensen jobber i det kreative teamet til JCP Nordic med digital strategi, historiefortelling og distribusjon på tvers av kanaler. Hun har jobbet med kunder som TINE, Freia, Volvo, TV 2 og Kreftforeningen, og brenner for smarte løsninger og bruk av data og teknologi for å løfte de kreative ideene.

 

Spørsmål  til post@demokratinettverket.no 
Kontaktperson: Torleif R. Hamre,  torleif.hamre@eidsvoll1814.no, tlf.: 922 51 672

Search